فروش فایل

تحقیق مهارت حل مسئله: تعریف و نکات

سه شنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۱۴ ب.ظ

خانه »شغل و روانشناسی »مهارت حل مسئله: تعریف و نکات
مهارت حل مسئله: تعریف و نکات
مشکلات بخشی از کار روزمره است و مهارت های حل مسئله به یک عامل موفقیت فزاینده مهم تبدیل می شوند. مشتریان با توجه کوتاه مدت نظر خود را تغییر می دهند ، رئیس خواستار جایگزین هایی برای جریان پروژه است ، ایده ای طبق برنامه ریزی توسعه نیافته و همکارانش بخشی از راه حل هستند تا بخشی از مشکل. شما می توانید طولانی و گسترده از آن ناله کنید ، به حسرت خود فرو بروید و شکایت کنید تا همه واقعاً بدانند که چقدر برای شما دشوار است - یا آستین های خود را جمع کنید و مشکلات را حل کنید. دقیقاً این نگرش است که کارفرمایان به دنبال آن هستند ، اما همچنین به مهارت لازم برای تسلط بر چالش ها نیز نیاز دارد. در مهارتهای حل مسئله چه اهمیتی دارد و چگونه می توانید پیشرفت کنیددرک مشکلات در ریشه و از بین بردن آنها از جهان ...

مهارت حل مسئله: تعریف و نکات
فهرست مطالب: این همان چیزی است که می توانید در این مقاله انتظار داشته باشید

مهارت حل مسئله تعریف: غلبه بر موانع و مشکلات
مهارت حل مسئله در برنامه
اینگونه است که می توانید مهارتهای حل مسئله را بهبود بخشید
خوانندگان دیگر این مقاله ها را جالب می دانند:
نمایش

 

مهارت حل مسئله تعریف: غلبه بر موانع و مشکلات
حل مسئله مترادف تعریف صلاحیتتعاریف خیلی خشک از مهارت های حل مسئله وجود دارد. به طور کلی ، این به معنی بررسی دقیق و منظم مشکلات و چالش ها برای غلبه بر آنها است ، و ویکی پدیا ، به عنوان مثال ، از تبدیل یک حالت واقعی در برابر مقاومت به یک کشور هدف می گوید .

در حالی که این تعاریف صحیح هستند ، اما برای اکثر آنها خیلی نظری به نظر می رسند. مهارت حل مسئله در کارهای روزمره به معنای شناخت سریع مشکلات است ، سریع واکنش نشان دادن و یافتن راه حل مناسب قبل از آنها باعث آسیب بیشتر می شود.

صلاحیت حل مسئله یک عمل یا تصمیم واحد نیست بلکه فرایندی است که شامل چند مرحله است که بر روی دیگری بنا می شود:

شناسایی
اول از همه ، مهارت های حل مسئله همه در شناسایی مسئله است. دقیقاً کجا اشتباهی پیش آمد؟ چرا نتیجه ای حاصل نشد یا به دلایلی که انتظارات برآورده نمی شود؟ مهم است که این نکته خیلی سریع اسکن نشود.

بسیاری این کار را بسیار آسان کرده و به سرعت به مشکلی با انگشتان خود اشاره می کنند. با این حال ، برای یافتن راه حل واقعی در دوره بعدی ، مسئله باید دقیقاً مشخص و تعریف شود . اگر فقط سطح را در اینجا خراشیده اید ، احتمالاً در حل مسأله اشتباه خود با حل مسئله خود قصد دارید.

تحلیل
تحلیل یک مسئله فقط نباید در مورد مسئله گناه روشن شود . البته این مهم است که بدانید چه کسی درگیر این مشکل شده است و چه کسی در آن تأثیر می گذارد ، اما یک خالص شما باعث ایجاد مشکل شده است ... به هیچ وجه کمکی نخواهد کرد.

در عوض ، سؤالات کلاسیک W را هنگام تجزیه و تحلیل بپرسید ، به خصوص بعد از این دلیل: چرا مشکل ایجاد شد؟ چرا زودتر متوجه نشده ایم؟ چرا این مسئله هنوز حل نشده است؟

خلاقیت
در این مرحله ، این مورد برای بیشتر افراد بسیار مشکل است. معمولاً یک مشکل به سرعت به این صورت شناسایی می شود ، اما وقتی نوبت به ارائه راه حل های مناسب می رسد ، حتی کسانی که قبلاً با بلندترین شکایت روبرو بودند ، ساکت نمی شوند. شناخت مشکلات به معنای قادر به انجام درست آن برای اولین بار نیست.

در اینجا یک رویکرد خلاقانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آلبرت انیشتین قبلاً می گفت: مشکلات هرگز با همان طرز تفکر که باعث ایجاد آنها می شود حل نمی شوند. بنابراین ، جرات کنید پیشنهادات غیر متعارف را بیاورید و به خارج از کادر فکر کنید ، که معمولاً بسیار محدود است.

پیاده سازی
مهارت های حل مسئله بطور خاص در عمل مشهود است ، زیرا در صورت عدم انجام هیچ کاری در پایان برای برطرف کردن موانع ، بهترین تئوری چیست؟ امیدوار کننده ترین راه حل باید از قبل انتخاب شود - می توانید به تجربه قبلی تکیه کنید یا در تیم با هم در مورد آن بحث کنید.

بخش مهمی از صلاحیت حل مسئله شجاعت و احساس مسئولیت برای اجرای برجام به دست خود شماست. متأسفانه ، بسیاری از این اشتباه پنهان کردن از یک مشکل و انتظار برای از بین بردن آن به خودی خود را اشتباه می گیرند.

کنترل
اکثر مشکلات با اولین ایده عملی فوراً حل نمی شوند. به همین دلیل کنترل آخرین مرحله اما اساسی در مهارتهای حل مسئله است. فقط اگر تأثیر اندازه گیری خود را بفهمید ، می توانید به آن واکنش نشان دهید و در صورت لزوم تغییرات دیگری را آغاز کنید.

مهارت حل مسئله در برنامه
مهارت حل مسئله نکات برنامه مترادفمهارت حل مسئله نیز یک مهارت مورد جستجوی و استقبال در بین متقاضیان و کارمندان در بازار کار است. این اغلب صراحتاً حتی در آگهی های شغلی درخواست می شود . بدیهی است که برنامه ها برای استفاده از این فرصت با این موضوع سر و کار دارند. با این حال ، مانند سایر مهارت ها ، در مورد مهارت های حل مسئله نیز صدق می کند که ذکر آنها فقط برای کسب امتیاز در کارمندان HR کافی نیست.

اگر تصمیم دارید مهارت های حل مسئله خود را ذکر کنید ، ابتدا باید به این فکر کنید که چگونه می توانید آنها را در برنامه خود قرار دهید و بفروشید. برای اینکه از مهارتهای حل مسئله شما بطور قانع کننده ای استفاده کنید ، آنها باید تا حد امکان به صورت ویژه ارائه شوند. این بدان معناست: در مورد یک یا دو مثال مشخص فکر کنید که نشان می دهد چگونه از مهارتهای حل مسئله استفاده کرده اید و چگونه آنها به شما کمک کردند تا بهترین وضعیت را داشته باشید.

در بهترین حالت ، مثالهای شما نیز به طور مستقیم با کارفرمایی که متقاضی آن هستید ، مرتبط است. زیرا این دومین نکته مهم برای مهارت های حل مسئله در برنامه است: نشان دهید شرکت از چه مزایایی بهره می برد. ایده ای را در مورد اینکه رئیس آینده شما از توانایی شما چگونه بهره می برد و چگونه می توانید از مهارتهای حل مسئله استفاده کنید ، برای موفقیت هرچه بهتر شرکت به این ایده بیاورید.

اینگونه است که می توانید مهارتهای حل مسئله را بهبود بخشید
بعضی ها واقعاً وقتی با مشکلی روبرو می شوند شکوفا می شوند. به نظر می رسد نه فشار و نه ناامیدی از مشکلی بر این افراد نمی افزاید ، درعوض آنها فقط با پیشنهادات جایگزین پاشش می کنند ، متقاعد شده اند که می توانند همه چیز را دوباره صاف کرده و موفق به تسلط هر مشکلی باشند ، مهم نیست که چقدر ناگهان بوجود می آید یا چقدر بزرگ شروع می شود. ظاهر می شود

سطح شایستگی های گرافیکی مدل های مرحله یادگیری

در حالی که همه چنین مهارت حل مسئله را نداشته اند ، اگر به چند نکته توجه کنید ، می توانید این توانایی را بیاموزید و مهارت های حل مسئله را بهبود ببخشید :

مشکل واقعی را تشخیص دهید.
برای مهارت های حل مسئله شما ضروری است که به مشکلات پایین بیایید و فقط روی علائم کار نکنید . علت اصلی معمولاً عمیق تر است ، اما فقط در اینجا می توانید واقعاً در دراز مدت مشکلی را حل کنید.

به عنوان مثال ، ارائه نادرست یک کار به عنوان یک مشکل آسان است ، اما در بسیاری از موارد این فقط نوک کوه یخ است . مشکل واقعی می تواند ارتباطات پشت آن باشد زیرا اهداف و انتظارات به وضوح تدوین نشده اند.

خوش بین باشید.
تنها در صورتی که واقعاً متقاعد شده باشید که می توانید بر مشکلات غلبه کنید ، می توانید مهارت های حل مسئله را توسعه داده و بهبود بخشید. وقتی این روند سخت می شود ، خیلی ها فقط سر خود را در ماسه می چسبانند و می چسبند .

با این حال ، اگر خود را تنها قربانی شرایط می دانید و هیچ چیز نمی تواند اوضاع را تغییر دهد ، بدون اینکه کاری در مورد آنها انجام دهید ، مشکلات افزایش می یابد. اعتماد به نفس لازم را برای حل مشکلات ایجاد کرده و با خوش بینانه با موانع روبرو شوید.

انگشت خود را به سمت دیگران نکشید.
مهارت حل مسئله همیشه به معنای مسئولیت پذیری است. شاید تاکنون همه چیز به طور کامل پیش نرفته باشد یا تغییرات کوتاه مدت مشکلی را ایجاد می کند - از سرزنش دیگران یا شکایت از اینکه برای شما مشکل است خودداری کنید.

به خصوص در زندگی حرفه ای، شما ایجاد احساس خوب اگر شما ابتکار عمل به توسعه و همه چیز در دست خود را به جای ساخت آن آسان به خودتان را همیشه مسئولیت دارند.

وقت خود را بگیرید.
یکی از جنبه هایی که همیشه فراموش می شود: صلاحیت حل مسئله مسابقه ای نیست که در آن سریع ترین زمان برنده شود. مطمئناً شما گاهی اوقات تحت فشار قرار می گیرید که کارفرمایان یا مشتریان انتظار یک راه حل را دارند ، اما قانون اساسی این است: اگر درست این کار را انجام دهید کمی بیشتر وقت بگذارید .

در پایان ، اگر شما با عجله و بی احتیاطی واکنش نشان دهید ، هیچ کاری را برای شما انجام نخواهد داد . مشکل هنوز هم وجود دارد ، ناامیدی افزایش می یابد و شما در اجرای یک استراتژی کاملاً اشتباه وقت خود را تلف کرده اید. یک سر خنک نگه دارید ، زمان لازم را بگیرید و در طولانی مدت مشکل را حل کنید.

  • مهرشاد احسانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی