فروش فایل

مبانی نظری شرایط کار ارگونومیک

سه شنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۱۱ ب.ظ

شرایط کار ارگونومیک
توماس بارتچر
استاد دکتر توماس بارتچر
فهرست مطالب
مفهوم
اهداف
الزامات
تأثیر
ارگونومی برای مردم
کلمه مصنوعی " ارگونومی " از اصالت یونانی است و از اصطلاحات "ergon" ، مترادف با اصطلاح کار و "nomos" تشکیل شده است که می تواند توسط قانون یا قانون ترجمه شود. از این رو نتیجه می گیرد که ارگونومی ، آموزش قانونی بودن کار ، به معنای کار انسان است.


اهداف
هدف ارگونومی در محیط کار انطباق کار با مهارت ها و ویژگی های افراد در محل کار است. این کار با بهینه سازی محل کار و تجهیزات کار و ایجاد شرایط بهتری برای کارگر انجام می شود . کار باید از نظر جسمی مطبوع تلقی شود و هیچ خطری برای سلامتی ایجاد نمی کند.

الزامات
قبل از اینکه شرایط ارگونومیکی در محل کار بهبود یابد ، لازم است هنگام انجام کار ، عوامل مؤثر در تعامل افراد ، محیط کار و تجهیزات کاری آنها (مانند دستگاه ، میز ، رایانه) تجزیه و تحلیل شود. اگر این عوامل مشخص نشوند ، ابتدا باید گردش کار بررسی شود. بطور کلاسیک ، این کار با مشاهده و مستندسازی اقدامات معمولی ، حرکات و بارهای مرتبط انجام می شود. همچنین کمیت عوامل مختلف استرس از نظر زمان و فرکانس نیز معقول است. از این طریق می توان فهمید که حرکات ، حالت های بدنی و تأثیرات خارجی ، از جمله سر و صدای یا درجه حرارت ، به خصوص به کرات اتفاق می افتد و می تواند یک بار را نشان دهد.

هنگام اجرای اقدامات ارگونومیک ، باید در نظر داشت که شرایط بسته به نیاز شخصی آنها ، از یک شخص به فرد دیگر تغییر می کند.

تأثیر
رعایت جنبه های ارگونومیک در محیط کار برای سلامت جسمی و روحی کارکنان یک شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است. آخر ، رضایت شغلی عمومی به توجه به شرایط ارگونومی بستگی دارد.

طبق مطالعه حاضر "شاخص DGB: Good work 2015" ، مطالبات جسمی و عاطفی کار در سالهای اخیر به طور قابل توجهی بهبود یافته است. بنابراین تقریباً بگویید 71 درصد از افراد مورد بررسی گفتند که بندرت یا به ندرت در معرض شرایط نامطلوب محیطی مانند سرما ، گرما ، مرطوب ، رطوبت یا پیش نویس قرار می گیرند ، در حالی که 29 درصد اغلب یا خیلی اوقات از این نظر احساس اختلال می کنند.

شرایط نامناسب محیط کار از قبیل شرایط نامناسب آب و هوایی در محیط داخلی ، سر و صدا و آلودگی ، شرایط نامناسب روشنایی یا نبود ابزار و تجهیزات مناسب یا لازم می تواند نه تنها به مشکلات جسمی بلکه همچنین به مشکلات روانی یا غیبت در محیط کار منجر شود.

استرس جسمی در درجه اول بر سیستم های اندام زیر تأثیر می گذارد:

سیستم قلبی عروقی ، عملکرد ریه ، تنفس ،
سیستم عضلانی ، تاندون ها ، رباط ها ،
سیستم اسکلتی ، ستون فقرات ،
اندام های حسی ، اعصاب ، غدد.
عوامل اصلی فشار روانی عبارتند از:

استرس شناختی (ذهنی- اطلاع رسانی) ،
مطالبات عاطفی ، انگیزشی و اجتماعی.
توصیه هایی برای اقدام
به منظور کاهش خطر از بین رفتن عملکرد ، بیماری یا غیبت های ناشی از انگیزه ، غیبت یا اخراج ، شرکت ها باید در طراحی محیط کار خود از نظر ارگونومیک دقت کنند به گونه ای که کارمندانشان این فرصت را داشته باشند که در بهترین شرایط ممکن کار خود را انجام دهند.

مزایا
توجه به ارگونومی در بسیاری از شرکت ها دنبال می شود. با این وجود ، برخورد جدی با این موضوع منطقی است ، زیرا عوامل زیادی در محیط کار وجود دارد که می توانند کار را بدون توجه به آن دشوار کنند. تغییرات حاشیه ای ، از جمله کاهش بازتاب پنجره در ایستگاه های کاری رایانه شخصی ، همچنین می تواند کیفیت کار را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

اگر ارگونومی در تفکر و کارآفرینی کارگری شود ، می توان اثبات کرد که مرخصی کمتر بیمار ، یک فضای کاری بهتر و کارمندان شادتر می توان انتظار داشت. این به نوبه خود تأثیر مثبتی در عملکرد کارکنان و در نتیجه بر عملکرد کلی شرکت دارد.

مزایای استفاده از طراحی محل کار ارگونومیک را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

حجم کار پایین تر ،
مشکلات بهداشتی کمتر مزمن ،
بهبود فضای کاری ،
افزایش رضایت شغلی ،
اجتناب از یکنواختی وضع حمل ،
فعال سازی سیستم عصبی قلبی و عروقی ،
جلوگیری از عدم فعالیت عضلات ،
افزایش عملکرد ذهنی.
ارگونومی در عمل شرکت ها
گزینه های تمایز
در عمل ، شرایط کار ارگونومیک می تواند به معنای سازگاری با محیط کار و ابزارهای مورد استفاده (از جمله رایانه و نرم افزار) با افراد شاغل در آنجا باشد (قابلیت استفاده). در اصل ، پنج منطقه فرعی در طراحی محل کار از یکدیگر متمایز می شوند:

(1) طراحی آنتروپومتریک به تطبیق محل کار با میانگین ابعاد بدن انسان و نواحی حرکتی بدن می پردازد. این کار یا با سازگاری با محل کار یا با تطبیق تجهیزات کار (سیستم های کاری) انجام می شود.

(2) طراحی فیزیولوژیکی با تطبیق روش ها و شرایط کار با بدن انسان (به عنوان مثال روشنایی ، آب و هوا ، رنگ ها ، سر و صدا ؛ همچنین به محیط کار نیز توجه دارد) سروکار دارد.

(3) طراحی روانشناختی با چگونگی ایجاد رنگ ، گیاهان یا موسیقی می تواند محیط دلپذیری ایجاد کند.

(4) طراحی ایستگاه کاری فناوری اطلاعات ، از جمله موارد دیگر ، رابطهای به اصطلاح انسان یا ماشین یا رابطهای کاربر را تشکیل می دهد. 

(5) رعایت حفاظت از حوادث و ایمنی شغلی از دیگر عوامل بسیار تعیین کننده است.

الزامات
برای اجرای دقیق این اقدامات ارگونومیک ، یک تحلیل دقیق در محل کار و بررسی تعامل بین افراد و تجهیزات کاری آنها ضروری است. با این وجود ، شناخت عوامل استرس کافی نیست. اینها باید با نیازها و مهارتهای مربوط به کارمندان مرتبط باشد. به این ترتیب استرس فردی در محل کار قابل ارزیابی است. بنابراین ، تقاضای شرایط کار ارگونومیک این هدف را دارد که کارگران فرایندهای کارآمد و کارآمد را بیابند ، بی ضرر ، اجرایی ، تحمل پذیر و عاری از اختلالات باشند ، و معیارهای کفایت اجتماعی از نظر محتوای کار ، کار کار و محیط کار رعایت شود.

اهداف
به این ترتیب می توان از سلامت جسمی و روانی عمومی کارکنان محافظت کرد که این امر همچنین می تواند رضایت شغلی را بهبود بخشد. این به نوبه خود می تواند تأثیر مثبتی در زمینه های مشکل از قبیل اخراج (داخلی) کارمندان یا غیبت داشته باشد. هدف اصلی تأثیر مثبت بر عملکرد کارکنان از طریق مکانهای مناسب طراحی شده است.

ارگونومی ثابت می کند که یک زمینه مهم برای طراحی در سیستم عملکرد کارکنان (MLS) است که تأثیر زیادی در وابستگی متقابل بین محل کار ، انسان ، ماشین (سخت افزار و نرم افزار) و  عملکرد (عملکرد) دارد.

ارگونومی برای مردم
زمان ما عالی است: شیر آب را روشن می کنیم و آب تازه ، شفاف و تمیز بیرون می آید. ما با چهار چرخ در یک چیز می نشینیم و راحت و بدون دردسر از A تا B می گیریم. تلفن را جمع می کنیم و با افراد دیگر دنیا صحبت می کنیم. ما با کمک ماشین آلات و / یا رایانه کار می کنیم ، با هواپیما سفر می کنیم و ماهواره ها را به فضا می فرستیم. توسعه فنی زندگی ما را آسانتر و راحت تر کرده است. ما دیگر نیازی به رفتن به چاه نداریم و با سطل آب چاله می زنیم. روزهای مسافرت با پیاده روی از طریق پیاده رو با حفره نیز از گذشته است.

به طور متوسط ​​، ما 8 ساعت در روز - عمدتا پنج بار در هفته - یک فعالیت هدفمند ، برنامه ریزی شده و آگاهانه انجام می دهیم. این کار با استفاده از تواناییها و مهارتهای جسمی ، روانی و روحی (روانی) انجام می شود. ما به طور خلاصه آنچه را انجام می دهیم انجام می دهیم.

و علی رغم بسیاری از اختراعات بسیار عالی ، این اوست که ما را به طور فزاینده ای نسبت به بیماری ها مستعد می کند. ما سریعتر "از بین می بریم": حملات قلبی ، سکته های مغزی ، آلرژی و بیماری های کمر به اصطلاح بیماریهای شایع شده اند - و روند رو به افزایش است.

برای مقابله با این روند ، علم کار انسان ، ارگونومی وجود دارد. نامگذاری آنها از کلمات یونانی ergon = کار ، کار و nomos = قانون ، قانون تشکیل شده است. هدف از ارگونومی سازگاری شرایط کار از محل کار با فرآیندهای کار با مردم و در نتیجه حفظ سلامت آنها است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) معیارهای یک محیط کار انسانی را به شرح زیر تدوین کرده است: "نحوه سازماندهی جامعه و شرایط کار باید منشأ سلامتی باشد نه بیماری."

در جمهوری فدرال آلمان ، ارگونومی یک رشته فرعی ارگونومی است. این کار به تحقیقاتی نظام مند از الزامات فنی ، اجتماعی و سازمانی می پردازد که کار انسان در آن صورت می گیرد. تأثیرات کار روی افراد و عواملی که در طراحی محیط کار انسان دوستانه نیز تأثیر می گذارد نیز مورد بررسی قرار گرفته است. ارگونومیک می خواهد اطمینان حاصل کند که کارگران "شرایط کاری را بی ضرر ، عملی ، قابل تحمل و عاری از نقص در فرآیندهای کاری تولیدی و کارآمد بیابند ، که استانداردهای کفایت اجتماعی با توجه به محتوای شغلی ، وظیفه شغلی ، محیط کار و همچنین پاداش و همکاری رعایت شده ، زمینه را برای اقدام ایجاد کنند ،

خیلی برای تعریف خشک. به طور خلاصه ، ارگونومی از نظر حمایت از سلامت فردی به کارهای انسانی می پردازد. این کار با ما - مردم - به صورت جامع و متنوع و با همه عواملی که کار روزمره ما را تعیین و تأثیر می کند ، سر و کار دارد یا در وهله اول امکان پذیر است. پالت از مبلمان اداری گرفته تا تأثیر آلاینده ها به فضای کاری و همچنین معیارهای روانی و روانی متغیر است. این فضای زیادی برای بینش و اجرای آنها ایجاد می کند. فضای زیادی برای بحث ، پیشنهادات و نظرات وجود دارد. فضای زیادی برای ما.

  • مهرشاد احسانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی